
Az autóápolás során még a legjobb szándékkal is könnyen hibázhatunk, amelyek hosszú távon károsítják járművünket. A leggyakoribb tévedések ismerete segít elkerülni a költséges javításokat és megőrizni az autó értékét.
Közvetlen napfényben való mosás: Sokan úgy gondolják, hogy a napsütés segíti a szárítást, pedig épp ellenkezőleg hat. A forró lakkfelületen a víz és sampon pillanatok alatt szárad, fehér foltokat és csíkokat hagyva. A hirtelen lehűlés károsíthatja a felmelegedett lakkot. A vízcseppek lencseként működnek, fókuszálják a napsugarakat és beléghetik a felületet. Mindig árnyékban mossunk, ha lehetséges, vagy borult időben. Korai reggel vagy késő délután előnyösebb, amikor a napfény gyengébb. Ha nincs árnyék, legalább ne hagyjuk száradni a felületet, folyamatosan öblítsük.
Száraz törölgetés és dörzsölés: A poros felület száraz kendővel való letörlése az egyik legnagyobb hiba. A porszemcsék csiszolószerként hatnak, finom karcolásokat hagyva a lakkon. Még a mikrószálas kendők sem mentik meg a felületet szárazon. Először mindig öblítsük le vagy nedvesítsük meg a felületet. Használjunk bő vizet és többször mossuk le, ne spóroljunk. A nagy nyomású vízsugár előöblítése eltávolítja a durva szennyeződéseket. Csak teljesen tiszta, nedves felületen dolgozzunk kendővel vagy szivaccsal.
Rossz eszközök használata: Sok károsodás a nem megfelelő tisztítóeszközökből fakad. A háztartási szivacs durva oldala karcolja a lakkot, még ha lágynak is tűnik. A papír törlő vagy újságpapír szálakat hagy és mikró karcolásokat okoz. Régi, kopott törölközők és rongyok felhalmozódott szennyeződést tartalmaznak. A keményszőrű kefék túl agresszívak érzékeny felületekhez. Fektessünk be minőségi mikrószálas kendőkbe és autóspecifikus eszközökbe. Mossuk rendszeresen a kendőket külön, puhaöblítő nélkül. Cseréljük az elhasználódott eszközöket, ne takarékoskodjunk rajtuk.
Körkörös mozgások polírozáskor: A körkörös polírozás és törlés örvénynyomokat hagy, különösen sötét autókon. Ezek a fényben látható körök rontják a megjelenést és nehezen távolíthatók el. Mindig egyenes vonalakban dolgozzunk, a karosszéria vonalával párhuzamosan. Ha mégis maradnak nyomok, könnyebb eltüntetni őket, mint a köröket. Gépi polírozásnál használjunk megfelelő fordulatszámot és nyomást. Túl gyors vagy erős polírozás hőkárosodást okoz. Tanulás során kezdjük kevésbé látható területen, mint a küszöbök vagy alsó panelek.
Túl sok vagy túl kevés termék: A „több jobb” elv nem működik autóápolásnál. Túl sok sampon nehezen öblíthető le, foltokat hagy. Vastag viaszréteg fehér csíkokat képez és nehezen távolítható el. Polírozópaszta túlzott használata elvékonyítja a lakkot. Viszont a túl kevés termék nem hatékony, nem védi megfelelően. Kövessük a gyártói utasításokat a mennyiségre vonatkozóan. Általában egy mogyorónyi mennyiség elég egy panelhez. Vékony, egyenletes rétegek jobb eredményt adnak, mint egy vastag bevonat.
Mosás után nem megfelelő szárítás: Sok ember hagyja, hogy az autó magától száradjon, pedig ez foltokat okoz. A kemény vízben lévő ásványi anyagok lerakódnak a felületen. A vízcsepp alatt gyorsan párolog a víz, koncentrált sókat hagyva. Használjunk szintetikus szarvasbőrt vagy mikrószálas szárítókendőt. Kezdjük felülről és dolgozzunk lefelé, így a már száraz részeket nem nedvesítjük újra. Pattintgató mozdulatokkal távolítsuk el a vizet, ne dörzsöljük. Figyeljünk a tükrökre, kilincsekre és résekre, ahol víz gyűlik. Használhatunk fúvópisztolyt is a nehezen elérhető helyeken.
Háztartási tisztítószerek alkalmazása: A mosogatószer vagy általános tisztítók túl agresszívak az autólakkhoz. Ezek eltávolítják a védő viaszréteget és kiszárítják a felületet. Az ablaktisztítók ammóniája károsíthatja a tónusozott üvegeket. Konyhai zsíroldók lebontják a gumitömítéseket és műanyagokat. Használjunk csak autóipari pH-semleges termékeket. Ezek kifejezetten a járművek anyagjaira vannak optimalizálva. Bár drágábbak, hosszú távon megvédik befektetésünket. A szakboltok személyzete segít kiválasztani a megfelelő terméket.
Elhanyagolt részletek: Sokszor csak a látható nagy felületeket tisztítjuk, a részleteket figyelmen kívül hagyva. Az ajtónyílások, küszöbök és rejtett területek szennyeződést és rozsdát gyűjtenek. A felnitárcsák belseje és kerékjáratok tele vannak fékporral. A motorháztető aljának tisztítása ritkán jut eszünkbe. Az ajtótömítések, ablakkerékvájatok szintén figyelmet igényelnek. Ezek a területek befolyásolják az autó állapotát és értékét. Alapos tisztításnál minden zugot kezeljünk, ne csak a külső látható felületeket. A részletmunka különböztet meg egy átlagos és profi tisztítást.
Téli mosás mellőzése: Télen sokan nem mosnak autót, mert hideg van vagy hamar újra koszos lesz. Ez súlyos hiba, mert az úti só folyamatosan korrodálja a fémeket. Minél tovább marad rajta, annál mélyebbre eszik. A só behatol rejtett üregekbe, ahol láthatatlanul pusztít. Télen gyakrabban kell mosni, mint nyáron, minden jelentős hóesés után. Használjunk meleg vizet és alaposan öblítsük az alvázat. Szárítsuk meg az autót, különösen az ajtózárakat és tömítéseket. Ha lehetséges, fűtött autó mosót válasszunk hideg napokon.
Védőrétegek elhanyagolása: A mosás önmagában nem védi az autót, csak tisztítja. Sok ember megáll a mosásnál és nem viaszol vagy véd. A védelem nélküli lakk gyorsan oxidálódik és kifakul. A viaszolást évente legalább 3-4 alkalommal végezzük el. Télen gyakrabban, mert a zord körülmények gyorsabban bontják. Használjunk minőségi viaszt vagy szintetikus védőanyagot. A védőréteg nemcsak szépíti, hanem megvédi az UV-től és vegyszerektől. Könnyebbé teszi a későbbi mosást is, mert kevésbé tapad a szennyeződés.
Belsőtér ápolásának figyelmen kívül hagyása: Sokan csak a külsőre összpontosítanak, a belső tér koszos marad. A por és szennyeződés egészségtelen környezetet teremt. A szellőzőrácsok poros levegőt fújnak, ami allergiát okozhat. A textilekbe beivódott szagok kellemetlen utazást jelentenek. A bőrülések kondicionálás nélkül repedeznek és károsodnak. Rendszeresen porszívózzuk a belsőt, töröljük le a felületeket. Használjunk textiltisztítót és bőrkondicionálót. Tartsuk rendben a csomagteret és tárolóhelyeket is.
Elhamarkodott munka: Az egyik legnagyobb hiba a sietség, amikor nincs elég idő alapos munkára. A gyors mosás nem távolítja el teljesen a szennyeződéseket. Félkész polírozás egyenetlen eredményt ad. A viasz bedolgozása türelmet igényel, nem lehet sietni. Ha nincs időnk, inkább ne kezdjünk bele komoly munkába. Jobb gyakrabban gyorsan lemosni, mint ritkán felületesen ápolni. Alapos tisztításra szánjunk legalább 2-3 órát. A minőségi munka időt követel, de megtérül az eredményben.
Gépi mosók helytelen használata: Az automata alagútmosók kényelmesek, de veszélyeket rejtenek. A kefék szennyeződést hordozhatnak autóról autóra, karcolva a lakkot. Túl erős vegyszerek károsíthatják a felületet. Az öblítés gyakran nem elég alapos. A szárítás hagyhat vízfoltokat. Ha autó mosót használunk, válasszunk kefementes verziót. Utána szárítsuk meg magunk az autót alaposan. Az önkiszolgáló mosók biztonságosabbak, mert mi irányítjuk. Ne használjuk túl közelről a nagy nyomású sugarat.
Az autóápolási hibák elkerülése tudatosságot és türelmet igényel. A megfelelő termékek, eszközök és technikák ismerete megvédi járművünket a károsodástól. Figyeljünk a részletekre, ne siessünk, és az autónk évekig szép és értékes marad.
